Projectleider

 

 

Betrokkenen

 

Guuske Ledoux, Fred Verbeek

 

Looptijd

 

oktober 2017 - januari 2018

 

Opdrachtgever

 

 

voor onderzoek van onderwijs, opleiding, opvoeding en jeugdhulp wetenschappelijk, onafhankelijk en betrouwbaar verbonden aan de Universiteit van Amsterdam

Pijlers voor effectief onderwijs aan achterstandsleerlingen in Amsterdam

 

Wat doen succesvolle basisscholen met veel achterstandsleerlingen? Wat is werkzaam voor achterstandsleerlingen volgens onderzoek? Op twee manieren wordt onderzocht hoe we scholen handvatten kunnen bieden om prestaties te verhogen.

 

De gemeente Amsterdam wil scholen met veel achterstandsleerlingen handvatten bieden bij het kiezen of verbeteren van aanpakken of maatregelen om de prestaties van deze leerlingen te verhogen.

Samen met de afdeling Onderzoek, Informatie en Statistiek (OIS) van de gemeente zullen we op twee manieren toewerken naar deze handvatten: door een beknopte literatuurstudie en door gesprekken met leraren en schoolleiders van scholen die geïdentificeerd zijn als ‘succesvol’, gezien de prestaties van hun achterstandsleerlingen.

Deze informatie zal leiden tot een Inspiratiedocument met praktijkvoorbeelden.